| 
 Friskt fra
        Sunnmøre på Høstutstillingen 
 Under
        åpningen av årets Høstutstilling lørdag var det mange
        som lurte på om Øyvind Farstads plastpose inngikk i
        utstillingen eller ikke. Kunstverket har tittelen
        "ute igjen". Pris; etter avtale. Oslo:Lørdag åpnet Statens
        110. Høstutstilling. Sunnmøre inntok kunstnernes
        høyborg med blant anna en plastpose og en sammensydd
        madrass-og holdt liv i den evigvarende debatten om hva
        som kan kalles kunst.
 Vi leter etter en spesiell
        gjenstand som skal være utstilt her. En ...plastpose.
        Dama i infoskranken på Kunstnernes hus bøyer seg ned og
        griper etter noe hun har liggende. -Mener du denne?Posen
        er blå, i plast og påskrevet "pasienttøy".
        Inneholdet er ei truse, ei t-skjorte, ei dongeribukse og
        et par sko. En av vaktene trodde den var gjenglemt av en
        besøkende. Han fjernet den fra utstillingen og tok den
        med seg til informasjonsdisken. Ingenting kunne ha gjort
        kunstneren mer fornøyd. Suksess -Det er akkurat dette som
        er meningen, forteller mannen bak plastposen, Øyvind
        Farstad (34) fra Lepsøy. -Folk skal lure på omden
        inngår i utstillingen eller ikke. De skal bruke
        fantasien og tenke på hvorfor den ligger akkurat der, i
        et hjørne av lokalet. Posen gjorde stor suksess på
        Vestlandsutstillingen tidligere i år også. Flere ganger
        leverte besøkende den inn til vaktene. De kunne ikke
        forestille seg at en tilsynelatende tilfeldig plastpose
        kunne være med i utstillingen. - Men det er ikke selve
        posen som er kunstverket. Det er historiene som blir til
        på grunn av den. På en måte er det hele som en slags
        sketsj, forklarer Farstad. Nåløye Aldri tidligere har så
        mange søkt om å få delta under Høstutstillingen. Av
        2204 søkere var det bare 119 som kom med, deriblant 33
        debutanter. Nåløyet for å få stille ut sine verker
        ved årets store , nasjonale kunstutstilling, var
        trangere enn noen sinne. Staten har støttet
        utstillingen siden 1884. Bare avbrutt av krigsårene
        1940-1944, har den blitt avholdt hver høst frem til
        idag. Utstillingen har i den senere tid blitt et medium
        for mange unge kunstnere på veg oppover. Mye
        kontroversielt har vært presentert opp gjennom årene.
        Det blir stadig vanskligere å sjokkere. Men ikke desto mindre
        dukker den samme debatten opp igjen hvert år. Om hva som
        er kunst, og hva som ikke er det. I år var det blant
        anna verkene til sunnmøringene som holdt liv i
        krangelen. -Det er helt sikkert mange
        som rister oppgitt med hodet over plastposen, men
        personlig mener jeg selvfølgelig at det er et kunstverk
        slik den står plassert nå. Det har alltid vært stor
        uenighet om hva som er kunst og ikke. Og det vil det
        trolig være i fremtiden også, sier Farstad. I godt selskap Uansett er den blå posen
        i selskap med mye annet kreativt. Kirsten Weltzin (29)
        fra Ålesund stiller ut en sammensydd madrass. - Det
        ligger en dypere mening i det meste, bare man tar seg tid
        til å studere det nøye. Også jeg hadde de vanlige
        fordommene mot deler av kunstverden, innrømmer Øyvind
        Farstad. Bergenseren Rita Marhaug
        er blant kunstnerne som får mest oppmerksomhet for
        humoristiske innslag. Hun legger seg ned på hender og
        bein og bærer publikummere rundt i utstillingslokalene
        på ryggen, mens de lytter til en kasett som hun har
        spilt inn. - Men det er gjort i fullt alvor, presiserer
        hun. Og midt opp i det hele ,
        blant skulpturer, tegninger og malerier, finnes det som
        skaper mest debatt: Utstillingen "take one" er
        to menn som spiller basketball!! Hva stiller du ut ,
        Øyvind? vil en kunstnerkollega vite. -Den plastposen der
        . - Nå fleiper du ?!? utbryter han og lar boxer-hunden
        bore snuten ned i tøyet. Og vips , så fikk
        lepsøyingen lagt til et nytt kapittel i kunstverket
        sitt. Ante Giskeødegård
 Rolf Jarle Ødegaard
        (foto) |